سالارکتاب: اطلاعات معتبر و مستند

معرفی کتاب، نوشته‌های مستند (تاریخی، علمی، بهداشتی، سبک زندگی)، آموزش مهارت‌های خواندن و نوشتن هوشمند و مشاوره درباره‌ی تولید محتوا

سالارکتاب: اطلاعات معتبر و مستند

معرفی کتاب، نوشته‌های مستند (تاریخی، علمی، بهداشتی، سبک زندگی)، آموزش مهارت‌های خواندن و نوشتن هوشمند و مشاوره درباره‌ی تولید محتوا

سالارکتاب برای گسترش کتاب‌سالاری در ایران و تولید محتوا (سودمند و سازمان‌یافته)

کتاب بنیانی‌ترین رسانه برای افزایش آگاهی است و دیگر فعالیت‌های رسانه‌ای را باید بر پایه‌ی آن ساخت. رسانه‌های مختلف مانند ظرف‌هایی با شکل‌ها و رنگ‌های گوناگون‌اند که اگر محتوای آن‌ها بر پایه‌ی کتاب باشد، می‌توانند هم سودمندتر باشند و هم نفوذ محتوای کتاب را افزایش دهند. سالارکتاب می‌خواهد چنین رسانه‌ای در بستر شبکه‌ی جهان‌گستر اینترنت باشد و خواندنی‌های سودمند و گیرا بر پایه‌ی کتاب‌ منتشر کند.

راهبردهای سالارکتاب

معرفی کتاب‌های آموزنده، گیرا و برگزیده
انتشار خواندنی‌های برگرفته از کتاب‌ها
پاسخ مستند به پرسش‌های کاربران
آموزش نگارش سازمان‌یافته و پرمحتوا
مشاوره و همکاری برای تولید محتوا

۹ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ریاضیات به ما کمک کرد تا پیچیدگی باورنکردنی جهان را بفهمیم، اما آیا ریاضیات به کمک می‌کند تا بفهمیم خودش از کجا آمده است؟ آیا ریاضیات با ما به دنیا آمد یا ما آن را اختراع کردیم؟ مجله‌ی نیوساینتیست در مقاله‌ای که درباره‌ی سرچشمه‌ی ریاضیات منتشر کرده کوشیده است تا از نگاه دانشمندان و ریاضی‌دانان از جمله میرزاخانی پاسخی پیدا کند برای این که ریاضیات از کجا آمده و چگونه پیشرفت کرده است.


بیش‌تر بدانید: http://yon.ir/mathkhan



  • حسن سالاری
  • ۱
  • ۰

چنین گفته‌اند که در سال 168میلادی پادشاهی سُست‌مغز به نام لینگ‌تی در چین برتخت نشست. او بیشتر وقت خود را به عیش و نوش می‌گذراند و اداره‌ی کشور را به خادمان خود سپرده بود. روزی از روزها بازرگانی به سرزمین چین آمد و خری برای شاه آورد. شاه که گویی تا آن زمان به چشم خود خر ندیده بود، عاشق خر شد و فرمان داد تا می‌توانند خر بخرند و به خران احترام گذارند.

اسب‌ها را از اسطبل‌های شاهی بیرون کردند و جای آن‌ها را با خرها پر کردند. کاخ و ایوان پادشاه خرپناه، پر شد از خرها و روزی شاهانه برای آن‌ها مقرر کردند. شاه به هر جا که می‌رفت، به جای سوار شدن بر اسب بر خر سوار می‌شد و به خرسواری مباهات می‌کرد. به کالسکه‌ی پادشاه خر می‌بستند و خرسواری با چنان شکوهی برگزار می‌شد که مردم شکوه اسب‌سواری را از یاد بردند.

قیمت اسب‌ها تنزل یافت              خر مقام بُراق و دُلدُل یافت

خلق تقلید پادشا کردند                جُل و افسارِ خر طلا کردند

همه عرّاده‌ها به خر بستند           به خران، نعلِ سیم و زر بستند

اسب‌فروشان و پرورش‌دهندگان اسب به خاک سیاه نشستند و خرفروشان و پالان‌دوزان به امیری رسیدند. هرچه خر در روستاها بود به شهرها آوردند و اسب‌ها که خریدار نداشتند از روستاها سر درآوردند. مردم روستا سوار بر اسب شدند و احساس بزرگی پیدا کردند. کم‌کم مردم روستاها لشکری از مردان اسب‌سوار ساختند و سر به شورش گذاشتند.

حمله بردند بر شه و سپهش           عاقبت پست شد سر و کله‌اش

گشت سرگشته پادشاه خران         مُلکش افتاد درکفِ دگران

خواه در روم گیر، خواه به چین        خرخری را نتیجه نیست جز این

به این ترتیب، پادشاه خرپناه سرنگون شد و گروهی دیگر به جای او فرمانروای سرزمین چین شدند.

 

منبع: شعری از ملک‌الشعرا بهار با عنوان «حکایت در معنی‌: الناس علی سلوک ملوکهم»


  • حسن سالاری
  • ۰
  • ۰

زندگی‌نامه کوروش را یک سردار یونانی به نام گزنوفون نوشت که از شاگردان سقراط بود. این کتاب با نام cyropaedia (کوروش‌نامه) یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های تاریخی در طول تاریخ بوده است. چه بسیار فرمان‌روایانی که از این کتاب الگو گرفتند و چه بسیار اندیشمندانی که درباره‌ی ارزش آن سخن گفتند. می‌گویند نویسندگان قانون اساسی کشور آمریکا از این کتاب بسیار الهام گرفتند. با این همه، برخی بر این باورند که این کتاب از خیال‌پردازی‌ها نویسنده‌اش نیز بال و پر گرفته و ممکن است همه‌ی مطالب آن مطابق واقعیت نباشد.


بیش‌تر بدانید: http://yon.ir/cyropaedia




  • حسن سالاری
  • ۰
  • ۰

برای دانش‌پژوه تاریخ علم ساده‌ترین پاسخ به این پرسش ممکن است این باشد که آگاهی از تاریخ علم لذت‌بخش است. مگر نه این‌‌‌که بسیاری از افراد به تماشای فیلم‌های تاریخی می‌نشینند و داستان‌های تاریخی می‌خوانند. تاریخ علم نیز به عنوان بخشی از تاریخ بشر ، لذت‌بخش و خواندنی است. اگر تاریخ علم را بخشی از تاریخ بشر بدانیم آن‌گاه باید بپرسیم آیا خواندن تاریخ جدا از «خواندنی‌بودن» سود دیگری هم دارد یا نه. پاسخ این پرسش می‌تواند راه‌گشای ما در رسیدن به پاسخ پرسش نخست باشد.


بیش‌تر بدانید: http://yon.ir/scihis


  • حسن سالاری
  • ۰
  • ۰

بیش‌تر کودکان خواندن و نوشتن را با نوشته‌های داستانی و شعر آغاز می‌کنند و خواندن نوشته‌های غیرداستانی (علمی-آموزشی) را در پایه‌های بالاتر و بیش‌تر در دوره‌ی نوجوانی تجربه می‌کنند. اما پژوهش‌های تازه از اهمیت خواندن متن‌های غیرداستانی در همان پایه‌های آغازین می‌گویند. این متن‌ها کودکان را با جهان واقعی کنونی که در آن زندگی می‌کنند و جهان واقعی گذشته (تاریخ) آشنا می‌کنند. اما آیا خواندن متن‌های علمی-تخیلی (جهان آینده) نیز برای آن‌ها سودمند است؟


بیش‌تر بدانید: http://yon.ir/scifi


  • حسن سالاری
  • ۰
  • ۰

چرا باید درباره‌ی دایناسورها پژوهش کنیم، در حالی‌که انسان‌ها در سراسر جهان به گرفتاری‌های گوناگون دچارند، از گرسنگی، بهداشت نامناسب و کاستی‌های آموزش تا جنگ، بیماری و آلودگی محیط زیست دچارند؟ چرا باید هزینه‌ی بسیاری برای پژوهش درباره‌ی این جانوران و تولید مقاله، کتاب و فیلم درباره‌ی آن‌ها صرف کنیم؟ چرا انسان‌های امروزی درباره‌ی جانورانی که حدود ۶۰ میلیون سال پیش نابودند شدند، پژوهش می‌کنند؟ آیا خواندن کتاب‌هایی درباره‌ی دایناسورها هدردادن وقت ارزشمند کودکان و نوجوانان نیست؟ آیا بهتر نیست که آن‌ها دانش سودمندتری را بیاموزند؟


بیش‌تر بدانید: http://yon.ir/dinosaurs


  • حسن سالاری
  • ۰
  • ۰

وصیت‌نامه‌ کوروش را جعلی دانسته‌اند، از جمله یکی از باستان‌شناسان ایران وجود وصیت‌نامه‌ای منتسب به کوروش بزرگ (کوروش کبیر) را که در برخی پایگاه‌های اینترنتی، نشریات، پوسترها و کتاب‌ها منتشر شده است، رد کرد. او گفت: «هیچ سندی دال بر اثبات وجود وصیت‌نامه‌ای از پادشاه هخامنشیان وجود نداشته و ندارد.» ایشان مدعی شده‌اند که همه‌ی اسناد مربوط به دوره‌ی هخامنشیان را خوانده‌اند و چنین وصیتی پیدا نکرده‌اند. آیا به‌راستی وصیت‌نامه کوروش جعلی است؟

بیش‌تر بدانید: http://yon.ir/cyrusketab


کوروش

  • حسن سالاری
  • ۰
  • ۰
تاریخ پزشکی در ۱۰۱ پرسش و پاسخ در کتابی خواندنی و تماشایی گزارش می‌شود. این کتاب با عنوان جذاب ۱۰۱ پرسش و پاسخ درباره‌ی‌ پزشکان و داروشناسان بزرگ نگاهی دارد به دستاوردهای علمی انسان در زمینه‌ی پزشکی و داروسازی از گذشته‌های دور تا به امروز. این کتاب مختصر و مفید، از روش‌های درمانی انسان‌های نخستین، چگونگی کشف گیاهان دارویی و دستاوردهای پزشکان تمدن‌های کهن تا دستاوردهای پزشکان دوران معاصر را بیان می‌کند. این کتاب در ۶۴ صفحه با تصویرهای رنگی و جلد سخت منتشر شده است.

بیش‌تر بدانید: http://yon.ir/medhistory

  • حسن سالاری
  • ۰
  • ۰
مسواک زدن در شب برای دندان‌ها مضر (زیان‌بار) است؟ به‌تازگی برخی از کسانی که داعیه‌ی طب ایرانی دارند از زیان‌های مسواک، خمیردندان و مسواک زدن در شب سخن گفته‌اند. این‌ها معتقدند اگر در برخی روایت‌ها به اهمیت زدن مسواک سفارش شده است، منظور مسواک‌های پلاستیکی امروزی نیست. به نظر آن‌ها بهترین ماده برای شستن دندان‌ها کف دریا (نمک دریا) است نه خمیردندان که به دندان‌ها آسیب می‌زند. آیا به‌راستی مسواک‌ زدن در شب به دندان‌ها آسیب می‌رساند؟

بیش‌تر بدانید: http://yon.ir/toothbrush

  • حسن سالاری